Carel Bruring

GroenLinks: informateur die op zoek gaat naar breed draagvlak

GroenLinks wil een informateur die op zoek gaat naar een breed draagvlak binnen de Goese gemeenteraad. Dat zei lijsttrekker Carel Bruring tijdens de "duidingsbijeenkomst", waar de partijen spraken over de verkiezingsuitslag.

Volgens Bruring behoort voortzetting van de bestaande coalitie in Goes (CDA, VVD, SGP/CU) getalsmatig tot de mogelijkheden, maar is dat vanwege de geringe meerderheid - 13 van de 25 raadszetels - minder wenselijk. De partijen zouden daarom op zoek moeten gaan naar verbreding van het draagvlak.

Bij de "duidingsbijeenkomst", waarvoor door het CDA alle partijen waren uitgenodigd, zei Bruring dat het CDA als grootste partij nu als eerste aan zet is om een nieuwe coalitie te vormen. Hij kon zich vinden in de gedachte van het CDA om een informateur te benoemen die met alle partijen gesprekken zal voeren over welke onderwerpen volgens hen in een collegeprogramma aan de orde zouden moeten komen en welke prioriteiten daarin zouden moeten worden gesteld. Ook zou de informateur met partijen moeten spreken over welke partijen volgens hen in het nieuwe college zitting zouden moeten nemen en welke rol zij daarin al dan niet voor zichzelf zien weggelegd.
Wel mag van Bruring de opdracht aan de informateur wat concreter zijn dan "het voeren van gesprekken". Hij zei dat GroenLinks met geen enkele partij samenwerking uitsluit.

Derk Alssema, lijsttrekker van het CDA, zei dat partijen nog voor dit weekeinde zullen vernemen wie als informateur zal optreden. Direct na het weekeinde kan deze dan met de gesprekken beginnen.