winkel open

Verandering begint hier

De gemeenteraad heeft het initiatiefvoorstel van GroenLinks met betrekking tot de winkelsluitingstijden aangenomen. Winkeliers in Goes kunnen nu zelf beslissen of zij op zondag hun winkeldeuren openen.

Met de stemmen van CDA, SGP-CU en SP tegen nam de Goese gemeenteraad donderdag het initiatiefvoorstel van GroenLinks met betrekking tot de winkelsluitingstijden aan. Hierdoor is het ondernemers niet langer verboden om - als zij dat willen - hun winkel op zondag te openen.

Na ruim tien jaar discussie hakte de gemeenteraad op initiatief van GroenLinks de knoop door: het is vanaf nu aan de ondernemers zelf of ze op zondag open gaan. Daarover kunnen ze vanzelfsprekend onderling afspraken maken, maar winkeliers die dat willen mogen alle zondagen open zijn.
Tot nu waren er acht koopzondagen in Goes: vier 'reguliere' en vier ter gelegenheid van een evenement. Supermarkten mochten daarentegen iedere zondag tussen 13.00 en 18.00 uur zijn geopend. Carel Bruring wees er bij de verdediging van het GroenLinks-voorstel in de raad op dat dit tot de merkwaardige situatie leidde je bij tankstations en supermarkten op zondag wel brood kon kopen, maar de bakker zijn winkel noodgedwongen gesloten moest houden. Hij wees er daarbij op dat in het voorstel van GroenLinks niemand wordt gedwongen zijn winkel op zondag te openen, net zomin als mensen worden gedwongen om op zondag inkopen te doen.

Een voorstel van het CDA om alvorens een besluit te nemen eerst nog een brede discussie met de ondernemers te voeren wees Bruring af: volgens hem zou dit, na ruim tien jaar discussie, niet tot nieuwe inzichten leiden. Bovendien leek het hem op z'n minst twijfelachtig dat zo'n brede discussie tot een ander standpunt van de politieke partijen zou leiden.
Het initiatief-voorstel werd uiteindelijk gesteund door VVD, Nieuw Goes, D66, PvdA en Partij voor Goes.

Bruring is blij met de uitkomst, maar hoopt bovenal dat de discussie over dit onderwerp nu definitief kan worden gesloten. Hij verwacht niet dat het in Goes nu iedere zondag koopzondag zal zijn, maar zegt daar bij dat de gemeente daar nu niet meer over gaat en het nu aan de winkeliers zelf is daar verder invulling aan te geven.

Meer bij Omroep Zeeland en de PZC.
Beluister hier het item in Zeeland wordt wakker met Remco van Schellen (Omroep Zeeland).